تفریح با ریاضی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

 


 

 

مجموع زوایای داخلی مثلث

اندازه هر زاویه خارجی برابر است با مجموع دو زاویه داخلی غیر مجاور 

مجموع زوایای داخلی مثلث 180 درجه است

 



دایره های طوسی

تصویر زیر که به دایره های طوسی معروف است، چگونگی ترسیم یک خط راست با استفاده از دو دایره را  نشان می دهد.

 

معمای مربع گم‌شده

معمای مربع گم‌شده معمایی متاثر از خطای دید است و در کلاس‌های درس ریاضیات برای به کارگیری تجسم هندسی دانش‌آموزان مطرح می‌شود.

 

این پازل دو ترکیب از اشکالی را نشان می‌دهد که ظاهراً هر دو یک مثلث قائم‌الزاویه هستند. اما یکی از آنها یک مربع ۱×۱ فضای خالی دارد

براي مشاهده پاسخ اين مسئله به ادامه مطلب برويد.





 

 

تصویر سه بعدی


انیمیشن اثبات قضيه ي فيثاغورث

اثبات هاي مختلفي از قضيه ي فيثاغورث را به صورت انيميشن مي بينيم

 

اثبات بدون كلام :


 

 دو حالت خاص :

 

 


ادامه مطلب

انيميشني مفيد درباره ي قضيه ي تالس...

 

 

 


 

انیمیشنی برای عدد پی

 

دايره اي به شعاع 1 واحد در نظر بگيريد . همان طور كه در شكل زير مي بينيم مساحت چند ضلعي هاي منتظم محاط در اين دايره با افزايش تعداد ضلع ها به سمت مساحت دايره كه همانا عدد پي مي باشد ، نزديك و نزديك تر مي شوند

 

 

حلقه ی موبیوس همراه با تصویر متحرک

     

 

حـلقـه مـوبـيوس

مـنجـم آلـمانی « مـوبـيوس» يك شكل عـجيب كشف كرد كه بعدها به نام خود وی مشهور شد. موبيوس در مقاله ای  به تشريح شكل شگفـت آوری پـرداخت و آن را نـوار«يـك رويـه» ناميد. معمـولاً انتـظار ما ايـن است كه هـر سـطحی دارای دو رويـه باشد. برای نمونه، يك ورق كاغـذ يك پـشت ويـك رو دارد. مـوبـيوس اقدام به ساخـتن نـواری يـك رويـه كـرد، كه امـكان تـشخيص پشت و رو، برای آن ممكن نيست. برای ساختن نوار موبيوس بايد دو سر يك نـوار مستطيل شكـل را« پس ازدادن  يك نـيم  تاب به يكی از لـبه ها» بهم بچسبانيد.اگر ازيك نقطه حلقه شروع به رنگ آميزی كنيم  ومرتـباً جلو برويم، به زودی خواهـيم ديد كـه تـمامی سـطح نـوار رنگ آميزی شده است. ديگر خاصيت حلقه موبيوس آن است كه اگر نـوار را در  امتداد طـول بـرش دهـيم، يك عـدد حلقه پيچ دار دورويه به دست می آید.

در تصاویر بالا سه نمونه از نوار موبیوس را می بینید که  تصویر دوم کار هـنرمند هـلندی « اشه» که درسال 1963بر روی چوب کنده کاری شده است.    

            منبع : کتاب بازی های ریاضی و منطقی (آگوستینی)  





برچسب‌ها:
[ سه شنبه 2 اسفند 1390برچسب:, ] [ 15 ] [ مناقبی ]
درباره وبلاگ

این جانب مناقبی دبیر ریاضی این وب سابت را جهت تعامل و برقراری ارتباط دوستانه با سایر دبیران ریاضی ودانش اموزان در مورد ریاضییات و..... ایجاد نموده ام . امید است با نظرات سازنده خود ما را در این راه یاری نمایید.
موضوعات وب